Meldregeling

Een goed opgezette interne meldregeling:

  • bevordert het gevoel van veiligheid bij de medewerkers;
  • voorkomt dat een medewerker naar een externe partij op zoek gaat om zijn verhaal te doen;
  • draagt bij aan een veilige en integriteitsbewuste organisatiecultuur.

Een vertrouwenspersoon geeft aan deze meldregeling een gezicht. Daarnaast geeft de vertrouwenspersoon ondersteuning aan alle medewerkers die willen melden, zodat de kans op (externe) escalaties wordt verkleind. De ervaring leert dat potentiƫle melders zoeken naar vertrouwelijke, professionele ondersteuning wanneer zij overwegen een melding te doen. Daarom wordt geadviseerd om een vertrouwenspersoon te benoemen.

Vaak blijkt dat er meer nodig is dan slechts een vertrouwenspersoon aan te stellen en een interne meldregeling vast te stellen. Zo zijn de toewijding van de top, het gedrag en de cultuur binnen de organisatie, de awareness bij de medewerkers en de vindbaarheid van de regelingen minstens zo belangrijk.

Graag denken wij met u mee bij de implementatie van een compleet programma voor het bevorderen van de interne meldingen.